Europ Assistance heeft "bijzonder drukke zomer" achter de rug

Europ Assistance heeft een "bijzonder drukke zomer" achter de rug. In vergelijking met de zomer van 2021 registreerde de reisbijstandsorganisatie tussen 1 juli en 28 augustus 42 procent meer medische dossiers, klinkt het. Het aantal gevallen van autopech in het buitenland steeg met 30 procent.

Sinds het begin van de zomer opende Europ Assistance 2.500 medische dossiers in het buitenland. De stijging is te wijten aan het grote aantal reizigers dat deze zomer vertrokken is, de versoepeling of afschaffing van de coronaregels en het feit dat sommige vakantiegangers bepaalde risico's hebben genomen bij activiteiten die ze na twee "kalmere" jaren misschien niet (meer) gewoon waren, klinkt het. Ook de extreme hitte in bepaalde landen speelde een rol, net als het feit dat reizigers naar verdere voor hen soms onbekendere bestemmingen trokken.

De meeste dossiers werden geopend in Frankrijk (19 procent) en Spanje (16 procent). De top 5 wordt vervolledigd door Italië (9 procent), Griekenland (6 procent) en de Verenigde Staten (6 procent). In de VS wordt zo het niveau van voor de pandemie bereikt. Vorig jaar kwam nog 2 procent van de dossiers uit de VS. 

Europ Assistance kwam vooral tussen voor letsels, breuken en verwondingen (40 procent), gevolgd door infecties (14 procent), gastro-enterologische aandoeningen (9 procent) en cardiovasculaire problemen (5 procent). Tussen 1 juli en 28 augustus 2022 werd een honderdtal medische dossiers geopend voor COVID-19-infecties.

Ook het aantal dossiers voor technische bijstand aan voertuigen steeg sterk (+30 procent). Het ging vooral om motorpech, batterij- en startproblemen (72 procent), technische problemen door onoplettendheid (17 procent) en ongevallen (9 procent). 

De stijging ligt volgens Europ Assistance aan het grote aantal vakantiegangers dat met de eigen wagen is vertrokken en de soms extreme weersomstandigheden in bepaalde delen van Europa die voor batterij- en startproblemen of oververhitte banden hebben gezorgd. Ook hebben sommige reizigers last-minute voor hun eigen voertuig gekozen uit vrees voor staking en sociale onrust op de luchthavens en waren er op veel plaatsen schaarste en/of buitensporige prijzen bij de autoverhuurders, waardoor tal van reizigers met hun eigen voertuig reisden.

In België tot slot opende Europ Assistance 23.674 technische dossiers, 20 procent meer dan vorig jaar.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.