Drie op de tien Belgen hebben er geen probleem meer mee om te laat een factuur te betalen. Dat blijkt uit het European Consumer Payment Report van 2023. Vooral administratieve nonchalance van de consument draagt volgens het onderzoek bij tot die normverschuiving.
Bijna een kwart van de ondervraagden gaf aan minder zicht te hebben op hun uitgaven op de korte termijn dan vorig jaar. Een reeks abonnementen neemt bij veel huishoudens bijvoorbeeld een grote hap uit het maandbudget. De helft van de Belgen met een betalingsachterstand zegt ook geregeld een betaling te missen.
Het rapport is gebaseerd op een Europees onderzoek in 24 landen van financieel dienstverlener Intrum. In totaal namen 20.000 Europanen uit twintig landen deel aan het onderzoek, onder wie 1.000 Belgen.
Infuus
Volgens Guy Colpaert, managing director van Intrum Benelux, is er sinds de coronacrisis iets fundamenteel gewijzigd in het betalingsgedrag van de Belgische consument. "De consument lijkt verleerd te zijn om eigen verantwoordelijkheid te nemen voor zijn financieel welzijn, terwijl hij wel degelijk mee bijdraagt tot de gezondheid van de Belgische economie", zegt Colpaert. "Wij moeten opletten dat Belgen niet verslaafd raken aan het infuus dat overheden en bedrijven voorzien sinds de corona-uitbraak."
Voorts blijkt dat een derde van de Belgen verwacht dat bedrijven geen actie ondernemen tegen consumenten met een betalingsachterstand. Door die normverschuiving moeten bedrijven vandaag gemiddeld 57 procent langer op een betaling wachten in vergelijking met vorig jaar.
Intrum wijst voor die toegenomen laksheid naar de forse inflatiestijging, hoge rente en het feit dat eerste aanmaningen sinds kort steeds gratis zijn. "De langere pauzes die deze nieuwe wet introduceert, verminderen bij sommige schuldenaren de urgentie om betalingsverplichtingen na te komen", klinkt het. "Hierdoor kan de betalingskloof bij de Belgische consumenten nog verder groeien en komen vooral bedrijven die rekenen op tijdige betalingen in gevaar."