Amazon en start-up Xealth plannen een pilot waarbij artsen zouden 'voorschrijven' dat producten worden geleverd na het ontslag van patiënten uit het ziekenhuis.
Amazon, Providence en Xealth werken samen aan een proefproject dat volgens de Amerikaanse satellietzender CNBC over enkele maanden kan starten. Bedoeling: medische producten en diensten 'voorschrijven' aan patiënten voordat ze uit het ziekenhuis worden ontslagen. De producten worden aan huis geleverd door Amazon of een ander e-commercebedrijf en ‘Prime-leden’ kunnen kortingen krijgen. Het project zou de zorgtoegankelijkheid vergroten.
Zo mikt Amazon op een nieuwe doelgroep: mensen met complexe medische aandoeningen, jonge moeders en mensen die herstellen van veel voorkomende ingrepen en chirurgie.
Kortingen voor patiënten
Amazon zou daarover dus onderhandelen met een start-up genaamd Xealth, dat alles zou managen, en met ten minste twee ziekenhuisnetwerken. Eerst en vooral was Amazon betrokken bij praktisch advies (start, reselleraccounts), al liepen er al enkele discussies over hoe patiënten kortingen kunnen krijgen via hun ziekteverzekering voor bepaalde items. De ziekenhuizen zijn Seattle's Providence Health Systems en University of Pittsburgh Medical Center (UPMC), die beide investeerden in Xealth.
Amazon weigerde alle commentaar, net als Providence, UPMC en Xealth. Maar volgens CNBC geeft dit proefproject enig inzicht in de veelzijdige strategie van Amazon bij de aanpak van problemen in de lucratieve gezondheidszorgsector. Het bedrijf heeft een breed scala aan interne projecten in de ruimtevaart en is ook in gesprek met innovatieve start-ups zoals Xealth en internetapotheek PillPack, dat het in juni kocht.
Mensen met chronische aandoeningen en ouders van pasgeborenen zijn ideale klanten voor de e-commerce gigant, omdat ze vaak, en vaak dringend behoefte hebben aan medische en andere producten. Met dit proefproject kan het bedrijf met hen in contact komen voordat ze het ziekenhuis verlaten.
'Superieure klantenervaring'
Voor de ziekenhuizen is het dan weer een manier om zich te onderscheiden door een 'superieure klantenervaring' (let op het woord 'klant' in plaats van 'patiënt, red.) te bieden. Het bespaart ook tijd voor providers, omdat patiënten vaak bellen als ze hun ontslaginstructies verliezen of vergeten.
Deze 'dienstverlening' kan er als volgt uitzien: een patiënt surft na zijn vervangende knieoperatie naar zijn persoonlijke pagina op de portal van het ziekenhuis om online zorginstructies te krijgen. Inclusief een aanbeveling voor materiaal zoals verbanden, beugels en medicijnen, zonder voorschrift verkrijgbaar en op dezelfde dag via Amazon aan huis geleverd. Dit alles kan dus door een arts worden 'voorgeschreven' in een winkelmandje voor de patiënt, via het elektronische medische dossiersysteem van het ziekenhuis.