Meer kwaliteit ingebouwd voor niet-dringend ziekenvervoer

De sector niet-dringend liggend ziekenvervoer spreekt kwaliteitsnormen af en onderwerpt zich hiervoor aan een accredatieprocedure, onder meer voor normen over hygiëne, patiëntenbegeleiding, taalgebruik, transparante facturatie en klachtenbehandeling.

Het nieuwe protocolakkoord werd gisteren ondertekend door een onafhankelijke commissie van vertegenwoordigers van de ziekenfondsen, de ambulancediensten, het Vlaams Patiëntenplatform, Test-Aankoop en de koepelorganisatie van ziekenhuizen. Het protocol is een opsomming van kwaliteitseisen voor ambulancediensten die instaan voor niet-dringend liggend vervoer, zoals een opleiding voor ziekenvervoerders, voorschriften qua hygiëne en uitrusting van het voertuig. De ambulancediensten zullen zich hierop laten controleren en accrediteren door een onafhankelijke controle-organisatie, om vervolgens op een lijst te komen die de Vlaamse Gemeenschap zal publiceren.

In het protocol engageren de ambulancediensten zich tot o.a. volgende kwaliteitseisen:

  • Twee ziekenververvoerders bij elk transport;

  • Opleiding voor de vervoerders: elke bestuurder zal een certificaat van eerstehulpopleiding moeten behalen tegen 1 januari 2018. De begeleider moet dit behalen tegen 1 januari 2017. Maar binnen een termijn van 5 jaar moet de begeleider een meer uitgebreide en nog uit te werken opleiding niet-dringend liggend ziekenvervoer volgen, vergelijkbaar met de bestaande en specifieke opleiding dringende geneeskundige hulpverlening;

  • Transparante facturatie: iedere patiënt of aanvrager krijgt bij de bestelling van het ziekenvervoer inzage in de tarieven en krijgt een kostenraming. Ook de factuur moet duidelijk opgesteld zijn;

  • Uitrustings- en hygiënevereisten: het protocol voorziet in een lijst van materiaal dat standaard in het voertuig aanwezig moet zijn (bv. handalcohol, een AED, berries, wondverzorgingsmateriaal…) en hygiënische voorschriften.

  • Degelijke klachtenbehandeling: elke aanbieder moet een procedure hebben voor klachtenbehandeling en moet de klant-patiënt duidelijk informeren tot wie hij zich kan richten met klachten.

  • Nederlands: ziekenvervoerders moeten een gesprek in het Nederlands kunnen voeren met een Nederlandstalige patiënt.

De ambulancediensten spreken in het protocol af dat ze zich binnen het jaar zullen laten accrediteren door een externe controle-organisatie. Nieuwe ambulancediensten moeten geaccrediteerd zijn voor ze starten. De ziekenfondsen engageren zich op hun beurt om alleen samen te werken met geaccrediteerde aanbieders. Dus kunnen deze kwaliteitsnormen afdwingbaar zijn nog voordat er wetgeving in voege treedt.

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin verwelkomt het akkoord: “Met dit uitgebreide en haalbare protocol bewijst de sector zijn kwaliteitsengagement. Ik zal dit initiatief dan ook ondersteunen door het in een decreet te gieten. Zo maken we het wettelijk verplicht en zal elke aanbieder, groot en klein, deze kwaliteitseisen ten voordele van de patiënt moeten respecteren.”

De Belgische Beroepsvereniging van Ambulancediensten (BBA) is bijzonder tevreden dat  het aspect kwaliteitsvol ziekenvervoer hiermee verzekerd is en dat men conform de Staten-Generaal ‘Duurzaam en kwaliteitsvol ziekenvervoer in Vlaanderen’ nu vooruit kan kijken naar het werken aan het duurzaamheidsaspect. De BBA zal er zorg voor dragen dat er voldoende opleidingen eerstehulp georganiseerd worden voor ziekenvervoerders.

De commissie niet-dringend liggend ziekenvervoer, die het protocol heeft opgesteld, organiseert deze zomer ook een bevraging in de sector om hem in kaart te brengen en het huidige aanbod en opleidingsniveau te bepalen.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.