Half maart liep een studienamiddag van het Provinciaal Overleg Ziekenhuisnoodplanning Antwerpen (POZA) in het AZ Sint-Maarten Mechelen. Centraal stond het hoe, wat, waarom en belang van Noodplanning in ziekenhuizen. Dat leverde zeer bruikbare praktische tips op voor situaties als branden, rampen, (water)besmettingen, stroomuitval en dies meer.
Een hele resem ziekenhuizen (1) nam deel. Dat om tot een uniform beleid en een uniforme werking binnen de provincie Antwerpen te komen, waarbij elk ziekenhuis toch zijn eigenheid en zelfstandigheid behoudt. Aan de hand van verschillende casussen wou POZA de wendbaarheid en vigilantie van ziekenhuizen en zorginstellingen opkrikken in een steeds ruwer wordende omgeving.. Zo diste de CEO van Ziekenhuis Geel, Jan Flament, enkele interessante anekdotes op om lessen uit te trekken.
Met eerst en vooral de tip om je noodsysteem ook echt uit te testen, wist hij nog uit de periode dat hij werkte voor UZ Brussel. Toen ziekenhuizen zich destijds indekten tegen een mogelijke energie-blackout, aarzelde hij niet om effectief de smart grid met een capaciteit van vijf dagen autonomie, te laten uittesten. Dat om te zien of alles werkte als je een live draaiend ziekenhuis zonder stroom zou zetten. Een operatie die wel een tot in de puntjes uitgewerkt draaiboek vergde. Een dergelijke oefening stimuleert ook de teambuilding.
Een tweede voorbeeld was de plotse vorming van een olielek bij de noodgeneratoren. Met als resultaat dat 1.500 liter olie ronddreef vlakbij het kinderziekenhuis. Hier wou men eerst alles discreet oplossen zonder het noodplan te activeren. Maar dat had net wél moeten gebeuren. Mensen voelen er zich evenwel niet altijd goed bij om het noodplan meteen te activeren en alarm te slaan. Het is belangrijk dat hen wordt aangeleerd om tijdig en zelfs preventief alarm te slaan, zeker ook bij potentieel gevaarlijke situaties zoals hier.
Vandaag is de uitval van je ICT meer dan ooit een nachtmerrie. Zonder ICT werken vergt een enorme vervangingsketen. “Toch”, zo raadde Jan Flament aan, “moet je echt eens door die vervangprocedures gaan.”
22 maart
Die datum doet bij menigeen die met rampenplanning bezig is, uiteraard een belletje rinkelen. “De opvang en verdeling van de patiënten in ons ziekenhuis liep vrij goed. Problematischer was de lawine aan telefoonverkeer door vragen van familieleden over patiënten en over de bereikbaar van het ziekenhuis. De communicatiedienst plaatste daarover wel berichten op de site, maar die dienst bleek zelf overbelast. Finaal bleek het noodzakelijk om een centraal nummer en een callcenter te starten en zo via de secretariaatsmedewerkers van het ziekenhuis eensluidend te communiceren.
En wat doe je als je drinkwater plots besmet blijkt of wanneer er een bomalarm binnenloopt. Dat leest u in de papieren editie van De Specialist deze week.
(1) Tot de aangesloten ziekenhuizen behoren: AZ St Elisabeth Herentals, AZ Klina, Brasschaat, AZ Mol, AZ Monica, AZ Rivierenland, AZ Sint-Maarten, AZ Turnhout, AZ Voorkempen, Malle-Zoersel GZA, Heilig Hart ziekenhuis Lier, Imeldaziekenhuis Bonheiden PZ Bethanië Zoersel, Sint Dimpna Ziekenhuis Geel, UPC Duffel, UZA en ZNA.