Wachtlijsten bij de specialisten: 40% ontevredenen

 

De Riziv-enquête "Uw gezondheidszorg, Uw mening telt!" bood ongeveer 2.000 Belgen de mogelijkheid hun tevredenheidsgraad uit te drukken over de gezondheidszorg. We leren hieruit onder meer dat hoewel negen Belgen op tien (zeer) tevreden zijn over de nabijheid van de zorgverstrekkers, toch vier op tien van de ondervraagden niet tevreden zijn over de wachtlijsten bij specialisten.

 

 

Ri De Ridder, algemeen directeur van het Riziv, benadrukte tijdens de persconferentie dat deze lange wachtlijsten vooral betrekking hebben op oftalmologen en dermatologen. "Een vaststelling die ons zorgen baart, is het feit dat de patiënten in bepaalde streken van het land voor bepaalde subspecialiteiten geen geconventioneerde artsen meer vinden", voegde de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid eraan toe. Hoe is dit te verklaren? Door de numerus clausus, door het gebrek aan herwaardering, door de besparingsmaatregelen?

 

Het wekt geen verbazing dat de meerderheid van onze landgenoten (86,3%) tevens (zeer) tevreden is over de nabijheid van de ziekenhuizen. Hoe is het ook anders mogelijk? De meerderheid is eveneens tevreden over het zorgaanbod in de ziekenhuizen (79,8%), over de diensten voor thuiszorg (82,7%) en over de algemene verstandhouding met hun huisarts (86,7%).

 

Daarentegen zijn slechts vijf Belgen op tien tevreden over de tijd die hun specialisten aan hen besteden. 14,7% zegt niet tevreden te zijn, 3,3% is helemaal niet tevreden. Volgens de Belgen besteden de huisartsen meer tijd aan hen. De groep die hierover tevreden (52%) of zeer tevreden (28,4%) is, is dan ook beduidend groter.

 

Wanneer hen gevraagd wordt naar het bedrag dat ze uit eigen zak moeten betalen, is de groep van de tevredenen dubbel zo groot als die van de ontevredenen (37,2% tegenover 17%). Verwonderlijk is dat eveneens het geval voor de informatie in verband met de behandelingskosten gevraagd door specialisten en door het ziekenhuis. De (zeer) tevreden patiënten zijn dubbel zo groot in aantal als de (helemaal) niet tevreden patiënten.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.