Op social media circuleren massaal berichten waarmee mensen de zorgverstrekkers in de bloemetjes zetten. Fijne initiatieven, het ene al geslaagder dan het andere, maar echt concreet wordt het niet, aldus de initiatiefnemers van een nationaal gecoördineerde actie, bedankt-merci. Daarmee willen ze de morele steun én het gevoel van machteloosheid omzetten in positieve, concrete actie.
Met zulke initiatieven is het steeds oppassen geblazen omdat ook oplichters hier hun kans kunnen zien. Maar een telefoontje leert ons dat deze actie doordacht is gecontroleerd verloopt, al moeten enkele zaken toch ook nog gefinetuned worden.
De actie profileert zich als een onmiddellijke, grootschalige, nationale fundraising ten voordele van de zorgmedewerkers en is een initiatief van Ignace Bogaert en Kristof Malfait. De eerste is als medewerker van Perrigo (het vroegere Omega Pharma) vertrouwd met de ziekenhuissector, de tweede heeft internet- en IT-expertise.
Ignace Bogaert: "Ook ik zit nu thuis als slachtoffer van de lockdown, maar ik doe dit geheel in persoonlijke naam samen met mijn vriend Kristof. Corona zorgt voor een negatieve spiraal in onze samenleving. Angst, vertwijfeling, onmacht, nog versterkt door de strenge inperking van onze sociale contacten. De getuigenissen van diverse niveaus in de zorgsector zijn tegelijk een wake-up call én een lichtpunt, want we weten dat er mensen zijn die alles in het werk stellen om de bevolking hier doorheen te leiden."
Bedankt-merci
Met de actie “bedankt-merci.be” willen beiden de hulpverleners een extra steuntje en een beloning geven. In eerste instantie niet geldelijk, "want dat is hoe dan ook niet hun intrinsieke drijfveer. We kunnen wel allemaal samen onder waardering uitdrukken met een tastbaar initiatief waar iedereen beter van wordt: via een betalend sms-nummer en een Payconiq-code kan iedereen een micro-donatie doen ten voordele van de zorgverstrekkers/medewerkers van zieken- en bejaardentehuizen."
Goed, maar hoe wordt dat bedrag dan verdeeld? "De som van deze donaties wordt 100%* omgezet in een voucher die kan besteed worden bij de lokale middenstand. Deze bon is nationaal geldig voor een periode van 4 maanden. Op die manier wordt ook een zwaar getroffen en nabije sector ondersteund met een kickstart, luidt het. Het zou de instellingen die geïnteresseerd zijn om in aanmerking te komen voor de steun, na toepassing van een verdeelsleutel vrij staan om via de directie intern het toegekende bedrag te verdelen.
Verdeelsleutel
"De verdeelsleutel moet praktisch haalbaar blijven. Op het einde van de actie wordt de totale opbrengst evenredig verdeeld over alle zorgverstrekkers/medewerkers, abstractie makend van rang en stand. Iedereen dezelfde “som”. Dat kan gebeuren via de zieken-, opvang- en bejaardentehuizen, zodat het logistiek beheersbaar blijft", denken de initiatiefnemers.
De actie start nu (de site is wel nog in opbouw) via een QR-code en Payconiq. "De onmiddellijke start is nodig, want de zorgsector begint op zijn tandvlees te zitten en heeft ondersteuning nodig", luidt het. "De bevolking maakt zich zorgen en heeft nood aan positiviteit. Niet iedereen is in staat om mondmaskers te naaien en fysieke hulp is hoe dan ook uitgesloten."
De drempel is laag, de actie nationaal
Tot slot nog voor alle duidelijkheid: beide gangmakers streven naar (beperkte) corporate sponsoring door bijvoorbeeld de kosten voor het sms-nummer en dergelijke kwijt te schelden. Streefdoel is om zo de overheadkosten naar nul te herleiden.
> Lees ook: België applaudisseert vanavond voor helden van de zorg