Na 60 jaar maakt de stickerverkoop van het Rode Kruis-Vlaanderen plaats voor iets nieuws, een pleisteractie. Vandaag gaf minister-president Jan Jambon het symbolische startschot voor de campagne in zijn thuisgemeente Brasschaat.
"De tijd was rijp voor iets nieuws", vertelt Philippe Vandekerckhove, gedelegeerd bestuurder van Rode Kruis-Vlaanderen. "Al 60 jaar lang verkopen vrijwilligers onze stickers om de stichting te financieren. Vanaf dit jaar zal er echter geen stickerverkoop, maar een pleisterverkoop plaatsvinden."
Qua vorm lijken de pleisters sterk op de oude stickers. "Het gaat om een groot, langwerpig stuk pleister, waar je zelf pleisters op maat kan afknippen", aldus nog Vandekerckhove. "En ook de klassieke tekenfiguren konden natuurlijk niet ontbreken." De smurfen staan na 40 jaar bijvoorbeeld nog steeds op de verpakking.
De opbrengst gaat naar de lokale afdeling van het Rode Kruis-Vlaanderen waar de pleister werd aangekocht. Die afdelingen kopen er dan weer lesmateriaal voor hun eerstehulpopleidingen en materiaal voor hulpposten op events mee. Denk aan bijvoorbeeld reanimatiepoppen. Verder kan de organisatie er nog diverse activiteiten mee financieren.
Een sticker kostte vroeger vijf euro, de pleisters zijn beschikbaar voor tien euro. "Een nieuwe prijs voor een nieuw product, maar dat is logisch", meent Vandekerckhove. "De voormalige prijs was al sinds 1993 niet meer aangepast, ondanks de inflatie. Bovendien stijgen de kosten die onze 223 lokale afdelingen moeten maken voor hun werking al dertig jaar lang."
Vrijwilligers zullen tot en met donderdag 4 mei pleisters verkopen op de traditionele plaatsen zoals kruispunten en winkelstraten. Ook via verschillende lokale handelaars en online kan je pleisters aanschaffen.
"Rode Kruis-Vlaanderen is er voor en door iedereen", besluit Vandekerckhove. "Iedereen wordt wel eens op een festival of bij een ongeluk door hen geholpen. Maar, vrijwilligers kunnen zich enkel inzetten met de juiste middelen."