Vorige zomer formuleerden vakbonden en werkgever samen meetbare doelstellingen voor de komende twaalf maanden. Een jaar later kunnen we spreken van een succes, zegt Fons Duchateau, voorzitter Raad van Bestuur ZNA.
“Met het behalen van drie vierde van de doelstellingen mogen we gerust van een succes spreken”, aldus de voorzitter. Raad van Bestuur ZNA. “In ruil voor hun bijdrage ontvangen ZNA-medewerkers een ecocheque van 75 euro. Dit bedrag hebben de medewerkers zelf mee bepaald. Het is immers gekoppeld aan de mate waarin doelstellingen zijn behaald.”
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een duurzaamheidsprincipe dat rust op drie pijlers:
- ‘people’,
- planet’
- ‘profit’
Die doelen worden harmonieus gecombineerd. Een afvaardiging van werknemers en werkgever werkten concrete en meetbare initiatieven uit:
- Minder voedselverspilling. Op twaalf maanden tijd is het aantal onaangeroerde borden sterk verminderd.
- Duurzaam energiegebruik. Bewuster omspringen met nutsvoorzieningen zoals water, gas en elektriciteit. Zo verkleinen we onze ecologische voetafdruk.
- Minder papierverbruik.
- Minder prikongevallen.
De eerste twee doelstellingen werden volledig de laatste twee gedeeltelijk of niet gehaald. Maar globaal bekeken is dit resultaat positief.
Fons Duchateau: “Momenteel zitten we met de sociale partners rond de tafel om opnieuw doelstellingen voor de komende twaalf maanden te bepalen. En ook deze keer hangt daar een ecocheque aan vast. Hoe meer doelstellingen gehaald worden, hoe hoger het bedrag van de ecocheque die we volgend jaar aan iedere ZNA-medewerker geven.”
Het project ZNA Duurzaam ligt in lijn met de ZNA Milieubeleidsverklaring.