De rendabiliteit van de bedrijven is in het algemeen door de coronacrisis weinig geraakt. Meer zelfs, in 2021 gingen de bedrijfsmarges omhoog. Dat blijkt uit een nieuwe studie door het Prijzenobservatorium, dat wel wijst op grote verschillen tussen de sectoren en op de gevolgen van de energiecrisis.
De coronacrisis had zware gevolgen voor de Belgische economie, en zeker voor sectoren zoals horeca en toerisme. Maar over het algemeen, zo leert de studie, bleef de impact op de bedrijfsmarges beperkt in 2020. Voor 2021 is de algemene trend zelfs stijgend. "Voor de industriële sectoren steeg de nettomarge in 2020 en 2021. Voor de diensten daalde de netto marge lichtjes in 2020, om dan in 2021 het niveau van vóór de crisis te overschrijden", klinkt het.
Dat is vooral te danken aan de "ongeziene" steunmaatregelen die de overheid nam om een faillissementengolf te vermijden, zoals de versoepeling van de tijdelijke werkloosheid of uitstel van betalingen. "De verlenging van sommige maatregelen lijkt in 2021 te hebben bijgedragen tot een verbetering van de globale situatie van de ondernemingen", merkt de studie op.
Tussen de sectoren zijn er evenwel grote verschillen. Terwijl sommigen versterkt uit de crisis kwamen, kwamen andere sectoren na twee jaar verzwakt uit de pandemie. In bijvoorbeeld heel wat hout- en energiesectoren of de telecomsector gingen de marges omhoog, terwijl in bijvoorbeeld de luchtvaart of de hotels de marges fors daalden.
Intussen is de coronacrisis al weer ingehaald door de energiecrisiss. En die heeft de kaarten opnieuw dooreengeschud. Zo toont een studie van de Nationale Bank aan dat de bedrijven in 2022 hun marges fors zagen slinken. De brutomarge van een typische onderneming in België is het voorbije jaar gezakt onder het langetermijngemiddelde.