Rode Neuzen Dag, de actie waarmee VTM, Qmusic HLN en Belfius gedurende zes jaar geld inzamelen voor het goede doel, evolueert naar een breder concept. De initiatiefnemers kiezen voor een nieuwe koers, zo maakten ze bekend.
Bij de start was het de ambitie van Rode Neuzen Dag om mentale problemen bij jongeren uit de taboesfeer te halen en bespreekbaar te maken aan elke tafel in het land, zowel aan de keukentafel als aan de onderhandelingstafel van politici. Door de jaren heen is de focus uitgebreid tot het weerbaar maken van alle jongeren, luidt het.
"Op een heel toegankelijke manier hebben we een heel delicaat onderwerp kunnen aanboren. Heel wat jongeren kampen met mentale problemen en mede dankzij Rode Neuzen Dag durven velen van hen hierover nu te praten, zegt Kris Vervaet, CEO van DPG Media België, die iedereen dankt die de actie de afgelopen jaren heeft gesteund.
De initiatiefnemers kondigen aan dat ze de laatste hand leggen aan een "gloednieuw, innovatief en eigentijds jongerenconcept". Het einde van Rode Neuzen Dag is dus het begin van een nieuw engagement dat de initiatiefnemers nemen ten opzichte van de huidige, jonge generatie. Ze blijven jongeren meer dan ooit steunen, en willen dit nog meer op hun maat doen voorjaar 2023.
De Rode Neuzen Dag sloot in november 2021 af met een opbrengst van 3,06 miljoen euro, bestemd voor de oprichting van een Rode Neuzen Academy, waar leerkrachten een opleiding kunnen volgen om jongeren die het mentaal moeilijk hebben, beter te kunnen ondersteunen. Die academie gaat in oktober officieel van start. De naam van het platform verandert in Sidekick Sam Academy.
Met fondsen van de actie werden de afgelopen jaren onder meer 30 'OverKop-huizen' in Vlaanderen opgericht, die nu onder de vleugels van het Agentschap Opgroeien vallen.