Hilde Crevits geeft haar visie

Zorgwijzer, het magazine van Zorgnet-Icuro, interviewde Vlaams gezondheidsminister Crevits (CD&V) over haar plannen. De minister nam de portefeuille over van Wouter Beke in turbulente omstandigheden, maar midden oktober vorig jaar viel ze zelf uit omdat ze te ver in het rood was gegaan. Nu gaf ze ontspannen een blik op haar visie en plannen. Enkele uitspraken.

Over de arbeidsmarktkrapte:

  • "Er zijn op dit ogenblik zo’n 7.000 vacatures in de zorg. De schaarste weegt enorm op wie in de sector werkt. Als je normaal met vijf op een dienst staat en plots maar met twee, dan kan je niet geven wat je wil geven, ook al geef je alles. En dus dreigen we in een vicieuze cirkel terecht te komen."
  • "We hebben ons structureel instroomkanaal waarmee we zeker 3.300 zij-instromers willen aantrekken. Dat zal in de loop van januari starten. Daarnaast zijn er - post-covid - veel mensen die zich vragen stellen bij hun huidige job én het maatschappelijk belang van de zorg hebben ontdekt. We hebben daar een enorme opportuniteit."

Over de woonzorgcentra:

  • Ik wil uitdrukkelijk onderstrepen dat ik geen tabula rasa wil van de huidige infrastructuur in de ouderenzorg, maar pleit er wel voor om binnen een groot gebouw de zorg kleinschalig te organiseren. Dat is niet alleen goed voor de bewoners, maar ook voor de mensen die er werken.

Over overconcumptie en Zorginspectie:

  • We moeten ook de overconsumptie van zorg aanpakken. Vooral in de ziekenhuizen is die relatief groot. Het aantal onnodige onderzoeken zouden we echt moeten inperken. Want daarvoor zijn naast de machines óók mensen nodig. Laat ons daar met een frisse blik naar kijken.
  • Kwaliteit moet gemonitord worden, dus de inspectie moet controles gaan doen. Verder is het de administratie die beslist om te schorsen of anders in te grijpen. Maar ik vind dat ook de koepels een verantwoordelijkheid hebben naar coaching toe, naar het versterken van het beleidsvoerend vermogen.

Over de netwerken:

  • Het stormt een beetje op dit ogenblik. Er zijn ziekenhuizen die een extra netwerk willen oprichten, er zijn er die eruit willen stappen… Wat ik ga doen, is wel zeer helder. We hebben een verplichting opgelegd om te werken met zorgstrategische plannen en ik zal geen VIPA-middelen meer toekennen als de zorgstrategische plannen niet goedgekeurd zijn.
  • Recent hebben we de laatste twee precaire dossiers goedgekeurd. Maar vanaf nu moet een ziekenhuis een goedgekeurd zorgstrategisch plan hebben om vooruit te kunnen.
  • Fusies zijn niet noodzakelijk slecht. Het kan gebeuren dat bij fusies voor sommige mensen een stuk nabije zorg verdwijnt, maar het grote voordeel is dat artsen-specialisten van de grotere campussen dan ook op de kleinere beschikbaar zijn.

Over de staatshervorming:

  • De Waalse revalidatieziekenhuizen zijn federaal gebleven en wij hebben ze Vlaams gemaakt. Een asymmetrische samenwerkingsovereenkomst zou goed zijn, zo kunnen we de revalidatieziekenhuizen geven wat ze nodig hebben.
  • Ik ben een hele grote voorstander om beleid te baseren op data, omdat je zo voor een hele populatie een sprong voorwaarts kan maken. Op dat punt is de bevoegdheidsverdeling een draak. Wij zijn bevoegd voor preventie en de eerste lijn, maar alle terugbetaling van de psychologen zit federaal en de doorverwijzing naar de gespecialiseerde zorg zit dan weer bij ons. Voor een deeltje dan toch.

Over de 'zachte' sector:

  • Het zou de zachte sector moeten zijn, maar het is soms spijkerhard. Het gaat om het vertrouwen van mensen in wat we doen, in de kwaliteit van wat we doen, maar ook vertrouwen van de sector in bepaalde hervormingen die nodig zijn. Niet krampachtig kijken.

Het hele interview in Zorgwijzer leest u hier.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.