Velen zijn ervan overtuigd dat de zorgvrager zoveel mogelijk mee aan het stuur van zijn of haar eigen zorgproces dienst te zitten. Dat blijkt uit de bevraging die de vzw’s Patient Empowerment en THE Institute lanceerden voorafgaand aan het zorgsymposium ‘Samen in actie’ op 25 oktober. Een overweldigende meerderheid van 94% gaat akkoord met de stelling.
Op zich is die conclusie niet wereldschokkend. Interessanter is wellicht om de achterliggende voorwaarden te bekijken.
Wat zijn de 4 belangrijkste voorwaarden die de respondenten die akkoord gaan, erkennen?
1) de zorgverstrekker dient opgeleid te worden om de patiënt mee te laten sturen (45%)
2) de zorgvrager dient aan het stuur te willen zitten (24%)
3) de zorgvrager dient er de capaciteiten voor te hebben (13%)
4) de zorgverstrekker dient het toe te laten (13%).
Hindernisssen
Er werd ook gepeild naar de huidige hindernissen die de participatie tegenhouden. De twee belangrijkste hindernissen, aangegeven door de 6% respondenten die niet akkoord gingen:
1) het zorgproces is niet soepel genoeg om dat toe te laten (56%)
2) vele zorgvragers zijn daar gewoon niet toe in staat (28%).
De enquêteresultaten sluiten aan bij de ambities van de vzw Patient Empowerment. Voorzitter Edgard Eeckman: “Naast doorlopende algemene sensibilisering van alle betrokkenen pakken we als vzw Patient Empowerment de belangrijkste aangegeven voorwaarde aan. Dat doen we onder meer door de publicatie van het nieuwe ‘Praktijkboek Patient Empowerment voor Zorgverstrekkers’ (uitgeverij Politeia) en de lancering van een les, workshops en dergelijke meer, die we zelf hebben ontwikkeld."
"De volgende stap zal zijn om ook zorgvragers te coachen want aan het stuur van je zorg zitten, vraagt ook van hen ‘participatieve competenties’."
"Daarnaast moeten overheden en politici het zorgsysteem aanpassen opdat zorgverstrekkers die tijd steken in het betrekken van hun zorgvragers daar financieel niet voor worden afgestraft maar daartoe net worden aangemoedigd.”
THE Institute voorzitter dr. Ilke Montag: “Zowel om piloot als om co-piloot te zijn, heb je een stevige vorming nodig. Iets waar THE Institute zich mee wil voor inzetten. Samen – zorgverleners, zorgklanten, zorginstellingen en industrie – kunnen we zo, de noodzakelijke kwaliteitsvolle, warme zorg mogelijk maken. Der Weg ist das Ziel.”
De respondenten
De enquête liep van eind mei tot begin oktober 2022. 567 respondenten beantwoordden de vraag volledig. 37% waren zorgvragers, 33% zorgverstrekkers (inclusief mantelzorgers) en 30% niet-zorgverstrekkers maar actief in een gezondheidsorganisatie. De respondenten vertegenwoordigen een grote variatie in leeftijdsgroepen: 5% tussen 20 en 30 jaar, 16% tussen 30 en 40 jaar, 24% tussen 40 en 50 jaar, 30% tussen 50 en 60 jaar en 25% ouder dan 60 jaar. 3% volgde enkel lager onderwijs, 18% kreeg hoger onderwijs, 27% professioneel onderwijs, 6% academische bachelor, 39% master en 7% een doctoraat.
Het symposium
De resultaten worden verder toegelicht op het hybride zorgsymposium ‘Samen in actie’ op 25 oktober, georganiseerd door de vzw’s Patient Empowerment en THE Institute. Dat symposium richt zich tot zorgvragers, zorgverstrekkers en zorgorganisaties. Het zet een verdere stap in het concretiseren van het concept Patient Empowerment.