Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) ging het nut van de zogenaamde PROMs (Patient Reported Outcome Measures) en PREMs (Patient Reported Experience Measures) na, die ook internationaal steeds meer worden gebruikt. Qua wetenschappelijke onderbouw is er nog werk aan de winkel.
Ze blijken de communicatie tussen zorgverlener en patiënt te verbeteren, omdat ze kwesties bespreekbaar maken, die anders niet aan bod zouden komen.
Hun impact op ziekenhuis- en beleidsniveau is echter veel minder duidelijk, vooral omdat er nog niet veel betrouwbaar onderzoek bestaat.
Wildgroei
Alleszins zijn ziekenhuizen ervan overtuigd dat ze de zorgkwaliteit helpen verbeteren. In ons land wordt een vergelijking tussen ziekenhuizen echter belemmerd door het grote aantal verschillende vragenlijsten die ze gebruiken. Op beleidsniveau worden de vragenlijsten o.a. gebruikt in de Gezondheidsenquête, en bij de ‘pay for performance’ financiering, die bij het merendeel van de ziekenhuizen, die hier vrijwillig aan deelnemen, wordt opgestart.