Zorgpad alcohol nu echt van start in acht ziekenhuizen

Het zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen, waaraan acht ziekenhuizen deelnemen, start officieel met de publicatie vandaag met de publicatie van het KB in Het Staatsblad. De vzw IDA krijgt daarvoor 215.065,2 euro voor 2022. Men zal werken met een begeleidingsomité en twee coördinatoren.

Het begeleidingscomité bestaat uit leden van de Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD Volksgezondheid, en de projectverantwoordelijken van het project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd worden om deel te nemen aan dit comité.
De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige) hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité. Dat alles om alcoholproblemen bij het personeel optimaal op te sporen en te bestrijden, samen met een behandeling ervan en een verderzetting van de bewustmaking van het personeel.

De coördinatoren, ondersteund door de `clinical leader', moeten bestaande hulpmiddelen/tools en de implementatie van het reeds ontwikkelde zorgpad alcohol aanmoedigen. Ze zorgen voor de coherentie en de harmonisatie tussen de ziekenhuizen. Een `clinical leader' wordt gedefinieerd als een drijvende kracht, een persoon die zich bewust is van de problemen die alcohol met zich meebrengen en hierin voldoende opgeleid is, en die andere personeelsleden kan motiveren om te werken rond de aanpak van alcoholproblemen. Er wordt ten minste één `clinical leader' per ziekenhuis aangesteld.

Acht ziekenhuizen

De deelnemende ziekenhuizen zijn: UZ Sint-Pieters Brussel, Centre de Santé des Fagnes Chimay, C.H.R. Citadelle de Liège, AZ Groeninge Kortrijk, UZ Gent, Ziekenhuis Oost-Limburg, Centre Hospitalier Jolimont, Vivalia IFAC Hôpital Princesse Paola Marche-en-Famenne.
De opdrachten van de coördinatoren zijn de volgende:
1° Ondersteuning bij de opdrachten van de "clinical leaders";
2° Verderzetten van de sensibilisering, opleiding en/of doorlopende vormingen van het medisch en paramedisch personeel in de ziekenhuizen;
3° Stimuleren van de betrokkenheid van het personeel van de bedoelde ziekenhuizen voor alcoholgerelateerde problematieken;
4° Opvolgen van de werkzaamheden van de clinical leaders en opstellen van een stand van zaken volgens vastgelegde indicatoren;
5° Ondersteuning bij het uitbreiden van het project naar andere ziekenhuisstructuren door procedures voor de implementatie en duidelijke richtlijnen alcohol;
6° Communicatie naar de partners, deelname aan het begeleidingscomité en coördinatie van alle ziekenhuizen die bij het project betrokken zijn.
De taken van de "clinical leaders" zijn :
1° Deelname aan doorlopende vormingen rond alcohol, aan intervisies georganiseerd door de coördinatoren en gebruik maken van persoonlijke ondersteuning en advies door de coördinatoren;
2° Continu bevorderen van de bewustmaking van het personeel rond de problematiek van alcohol, en het stimuleren van het gebruik van reeds ontwikkelde instrumenten;
3° Onderhouden van de banden met partners `alcohol', het management en de coördinatoren.
Er wordt een activiteitenrapport opgesteld met onder meer een financiële balans en beleidsaanbevelingen.

Dit doet denken aan een gelijkaardig project 'tools alcohol' in andere ziekenhuizen.

> Zeven algemene ziekenhuizen betoelaagd voor 'tools alcohol'

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.