Rode Kruis Vlaanderen heeft in Tienen zijn jaarlijkse stickeractie gelanceerd. Op de parking van supermarktketen Colruyt werden de eerste stickers, dit keer met de afbeelding van Minnie Mouse, aan voorbijgangers verkocht. De komende twee weken staan vrijwilligers van het Rode Kruis op kruispunten en parkings van grootwarenhuizen om zo veel mogelijk geld in het laatje te krijgen.
Na twee kleinschaligere edities door de coronapandemie, kijkt het Rode Kruis bijzonder hard uit naar deze verkoop. "Het waren twee moeilijke jaren", vertelt Joachim Deman, woordvoerder van Rode Kruis Vlaanderen. "In 2020 is de verkoop teruggevallen tot een kwart van een normaal jaar, in 2021 kwamen we tot iets meer dan de helft."
Voor dit jaar hoopt de organisatie opnieuw aan te knopen met de editie van 2019. Toen werd er iets meer dan 3 miljoen euro verzameld, wat neerkomt op 600.000 verkochte stickers. Het geld gaat zoals steeds naar de lokale werking, elke lokale afdeling kiest zelf waaraan het geld besteed zal worden. De Tiense afdeling zal het geld gebruiken om lesboeken en opleidingsmateriaal aan te schaffen.
De stickers tonen dit jaar de afbeelding van Disney-figuurtje Minnie Mouse, naar aanleiding van de dertigste verjaardag van het pretpark in Parijs. Het bekende Disney-kasteel is ook te zien op de sticker, uit het vuurwerk spuiten kleine rode kruisjes.
Aan de Colruyt in Tienen worden donderdag, vrijdag en zaterdag nog stickers verkocht. Over heel Vlaanderen loopt de actie nog de komende twee weken, tot en met 5 mei. Ook via de website van Rode Kruis Vlaanderen zijn de stickers te koop.